Rasedusaegse diabeedi nõustamine

Esiteks mainin ära, et GDMi ehk gestatsioonidiabeedi esinemissagedus kasvab iga aastaga kogu maailmas ja on otseses seoses II tüübi diabeedi esinemissageduse suurenemisega. Eestis diagnoositi GDM 2012. aastal 3,5%-l rasedatest, kuid selle levikut on seni alahinnatud. Mina isiklikult arvan, et kuna poes müüdavad toiduained muutuvad järjest töödeldumaks ning sisaldavad valdavas enamuses mingit tüüpi magusainet või suhkrut, siis ongi tulemus käes ning käib räme süsivesikute ületarbimine.

GDM on raseduse ajal tekkinud süsivesikute ainevahetuse erineva raskusega häire, mis on esimest korda tekkinud või diagnoositud raseduse ajal. Raseduse ajal toodab platsenta hormoone, mis põhjustavad insuliiniresistentsust (keha võime insuliinile vastu töötada – kui ma õigesti aru sain), sellepärast tõuseb raseda veresuhkrutase. Kahjuks ei ole sellel haigusel väliselt nähtavaid sümptomeid ja naine ise ei tunneta oma veresuhkrutaset. Ehk siis tegelikult selle järgi, kas mul on pidevalt paha või kas mul pärast GTT testi tegemist oli paha ei määra midagi.

Grupi nõustamise viis läbi Hedi Pajuste, kes rääkis natuke GDMi tagamaadest ja tagajärgedest ning samuti toitumisest ja näitas ära kuidas minu uut parimat sõpra – glükomeetrit kasutada. Ta selgitas minu meelest ka väga hästi ära selle, kuidas kõrge veresuhkur kõhubeebit mõjutab. Nimelt, hoolimata võib olla kellegi senisele arvamusele, ei toimi platsenta nagu filter, vaid kõik mis mul on läheb otse Printsile edasi. Ehk siis kui minu veresuhkru tase on kõrge on seda ka tema oma.

Kõhubeebide kõhunääre on praeguseks juba välja arenenud, kuid kuna tita on alles väike ja arengujärgus, siis on kõrge veresuhkru tase tema kõhunäärmele koormav ning seetõttu ei pruugi ta jõuda kõiki aineid läbi töötada ja lõhustada, mille tagajärjel siis tita uhkelt kasvama hakkab. Veresuhkrut tõstavad teadupärast süsivesikud, mille hulka kuuluvad ka suhkrud ning neid ei tohiks ma praegu tarbida rohkem kui 200-250 grammi päeva jooksul. Ületarbimise vältimiseks anti kaasa ka mõned paberid pildikestega, palju mingisugune toiduaine süsivesikuid sisaldab. Muidugi ei olnud seal kõiki toiduaineid, kuid sellised põhilised toiduasjad ikka. Viskasin kiirelt pilgu ka oma Erik Orgu toitumiskavale ning hingasin kergendatult, sest sealsed süsivesikud lähevad kenasti sinna 200 grammi sisse. Tegelikult ütles ämmakas ka, et seda 200-250 grammi on ikka päris keeruline täis saada, kui just terve päev näiteks sõõrikuid ei söö (see näide on minult, mitte ämmakalt 😀 ). Samas ütles ta ka seda, et isegi kui süsivesikute arv mõnel toiduainel on lubatud piirides, võtame näiteks leiva, siis osadel naistel võibki kõik okei olla, aga mõnel jällegi viskab selle sama leiva sordiga veresuhkru lakke. Suuresti on see veresuhkru jälgimine natuke nagu ka enesetundmise otsiretk, et näha kuidas ja millele minu keha parasjagu reageerib.

Teine asi, mis söömise kohta välja toodi oli see, et koguaeg ei tohiks näksida, vaid tuleks tarbida sööki kindlate aja perioodide tagant. Soovituslik on süüa 2,5-3 tunni tagant, kuid kindlasti iga 4-5 tunni tagant.

Suur oli ka mu rõõm kui meile öeldi, et veresuhkrut ei pea iga päev mõõtma, kes tahab see võib, aga muidu on vaja nädalas teha 3 “profiilipäeva” ehk siis kõigepealt tuleb hommikul mõõta tühja kõhu veresuhkur ning siis terve päeva jooksul 1,5 tundi peale igat söögikorda (1,5 tundi hakkab jooksma pärast viimase ampsu söömist). Kuna mul on esialgses plaanis 4 söögikorda, siis kokku peaks mul päevas olema 5 mõõtmist, mis ei ole tegelikult väga hull.

Alustuseks öeldigi, et kõigepealt sööge täpselt sama moodi nagu te sõite, tehke oma profiilipäev ära ja siis saab näha, kas ja kust on vaja muuta. Minu puhul on ilmselt kõige suurem “ohukoht” see puuviljadest vahepala, mis mul toitumiskavas sees on. Samas võiksin ma oma puuviljad päeva peale ära jaotada, et niiöelda vahepalad koosneksid ainult ühest puuviljast korraga, aga no ma ei tea… Minu eesmärk oleks ikkagi veidi täiskõhutunnet ka saada. Muidugi kui mu veresuhkur esialgse kava peale lolliks läheb tuleb seda ikkagi teha.

Nõustamise käigus tegime ühe proovi mõõtmise ka. Ma kohe üldse ei tahtnud selle torkaja nuppu vajutada – mingi vaime blokk ilmselt, kui seda endale ise peab tegema.

crypleaseno

Aga tegelikult ei olnud see torkamine üldse valuski. Kuna mu viimane amps sai söödud 12.30, siis selleks hetkeks (kuskil 15.40) oli mu veresuhkur langenud juba 4,3 mmol/l kohta, ehk siis oli pääääris madal. Selle peale küsis ämmakas naljatades, et kas ma juba surema ei hakka 😀 Oh ei veel… Võtsin ettenägelikult ühe õuna kaasa ning kui nõustamine lõppes sõin selle kohe ära, töö juures sõin pärast oma ülejäänud puuviljad.

Aparaadiga sai kaasa esialgu 10 nõela ja 10 riba, mis sinna glükomeetrisse käivad, kuid rasedatele kirjutati välja retsept, mille alusel saab 300 riba ja nõela 90% allahindlusega. Muidu võib üks 50ne ribade purk maksta kuskil €20. Täielik röövimine ma ütleks! See 300 riba ja nõela allahindlus kehtib ühe kalendripoolaasta kohta, ehk siis minu retsept oleks kehtiv kuni juuni lõpuni. Kui mu tähtaeg oleks näiteks augustis, siis hakkaks minu puhul veel üks retsept jooksma, mis siis oleks aktiivne kuni aasta lõpuni. Siiski ma arvan, et see 300 on nii suur number, et seda nüüd küll vaja ei lähe. Nõelte kohta öeldi nii, et kui üks inimene torgib, siis ei pea nõela iga jumala kord vahetama. Küll aga öeldi seda, et kui näpuotsad mingi hetk valusaks kisuvad, siis on arvatavasti nõel nüriks läinud ja oleks tarvis kindlasti vahetada. Ma vaatan, kuidas sellega läheb ning vahetan vastavalt vajadusele. Võib olla ostan apteegist ühe purgi nõelu ja ühed ribad valmis ja edasi siis nii kuis tarvis.

Mõõtmise alaselt loeti ka mõned sõnad meile peale. Hommikul enne tühja kõhu veresuhkru taseme mõõtmist tuleks kuskil 10 minutit ringi askeldada, et anda võimalus veresuhkrul stabiliseeruda ja paika loksuda (samuti ka veidi alaneda). Pärast söögikordi tuleb kindlasti mõõta 1,5 tundi peale viimast ampsu ning kui läheb meelest, siis pole hiljem enam ka mõtet seda teha, sest et siis on juba hilisem näit ja ebaoluline selle läbiviidava jälgimise jaoks. Ma mõtlen, et võib olla ma pean hakkama endale meeldetuletusi sättima, et ikka õigel ajal teeks. Viimane on reaalselt suhkru mõõtmise kohta – pärast enda “augustamist” tuleb esimene veretilk ära pühkida, sest see sisaldab koevedelikku ning veresuhkru näit on seal madalam (päris vere konsentraat on väikem), seega tuleb veresuhkru näit võtta teisest korralikust veretilgast. “Profiilipäevadel” tuleb kirja panna ka toitumine ja toitumise kellaajad (kusjuures tuleks ära märkida ka eelmise õhtu toitumine, lihtsalt selleks, et hommikuse tühja kõhu näit selgitust saaks, kui vaja peaks minema). Kui ma Orgu kava järgi talitan, siis õnneks on mul toitumine suht gramm haaval kirjas, pean ainult kellaajad juurde märkima ja probleem lahendatud.

20160226_082409.jpg

Minu uus parim sõber – CareSens NPOP glükomeeter ja tarvikud

20160226_082338.jpg

Veel üks tähtis asi, mida peab koguaeg kaasas kandma

Nüüd siis tuleb hakata selle suhkrujälgimisega peale ning 7ndal märtsil on mul diabeedialane ämmaemanda visiit, kus vaadatakse minu numbrid ilusti üle ning vajadusel korrigeeritakse söömist. Kõige jubedam on muidugi see, et kui toitumise korrigeerimine ei aita, siis tuleb hakata insuliini süstima. Mmm… mõnus. Olen siiski positiivne ning enne mingisugust veresuhkru jälgimist lootuses, et minu piinade põhjustajaks oli see rõve Südameapteegi glükoosilahus, mis oli minu keha jaoks ilmselgelt liiga palju ning normaalselt süües on kõik suurepärases korras.

Teen oma esimese “profiilipäeva” ilmselt laupäeval ja siis kohe pühapäeval, et sellest nädalast ka juba midagi kirja saaks. Järgmise nädala kohta vaatan jooksvalt.

Kellel on küsimusi võib muidugi küsida ja ma vastan niipalju kui oskan 😀 Kellel professionaalset abi vaja on, siis võib vabalt pöörduda ITK ämmaemandate Hedi Pajuste (hedi.pajuste@itk.ee) ja Annaliisa Kruutmanni (annaliisa.kruutmann@itk.ee) poole, sest nemad teavad sellest kõige rohkem.

2 thoughts on “Rasedusaegse diabeedi nõustamine

Leave a Reply

