Ämmaka IV visiit ja GTT tulemused

Esmaspäev oli üks veidi veider päev. Kui ma tavaliselt jõuan igale poole vähe varem, siis esmaspäeval läks nimme kuidagi nii, et jäin igale poole veidi hiljaks. Võib olla ma ise olin ka natuke rohkem hajevil kui muidu, aga mispärast, seda ei oska ma küll öelda.

Tegelikult ämmaka juurde ma hiljaks ei jäänud, pigem jõudsin täpselt. Ma ei tea, kas ma olen ainus, aga mul tekivad alati parakad, et arst on juba käinud ukse taha vaatamas, et kas ma olen kohal, kuid mind siis ei olnud ja nüüd ma istun seal nagu lollakas ja kaalun kas peaks koputama ja teada andma, et ma olen kohal. Samas on kõikide uste peal sildid, et tuleb oodata ning nad kutsuvad ise sisse. Pärast tuli muidugi välja, et oli õige otsus oodata, sest eelmine aeg läks veidi üle ning mina sain sisse alles kuskil 12.40.

Kontroll ise oli täiesti tavapärane – vererõhk on jätkuvalt normis, hemoglobiin on 125 ehk ta täiesti adekvaatne ning uriiniproov oli ka puhas, seekord ei mingeid suhkruid ja kilpnääre on ka korras, mis tähendab et doos jääb praegu samaks. Emakapõhja kõrgus oli 29 sentimeetrit, mis peaks ka ilusti graafikus olema ning Printsi südamelöögid jäid 133-140 löögini minutis. Palusin ämmakal kombata ja vaadata, et mispidi ta mul seal sees elab. Tundub vähemalt, et mul sisetunne ja senine peksukogemus on olnud õiged ning Prints on ilusti peaseisus, mis sellest et vähe diagonaalselt.

Kaalu juurde tulemise kohta ei öeldud ka midagi – praegu on viimasest korrast juurde tulnud praktiliselt 2 kilo, mis peaks olema normi piires ning samuti ei ole mul turseid esinenud.

Nüüd aga see õnnis glükoositaluvustest. Esmane vereproov oli korras ning selle probleeme pole, küll aga ei suuda mu keha enam piisavalt kiiresti ja adekvaatset kõiki kehasse jõudvat suhkrut ladestada ja läbi töötada ning seetõttu olid järgnevad näitajad kõrgemad.

Korras GTT tulemused peaksid olema järgnevates piirides:

Tühja kõhu veresuhkur on alla 5,1 mmol/l

1 tund pärast koormust on alla 10,0 mmol/l

2 tundi pärast koormust on alla 8,5mmol/l

Minu tulemused olid järgnevad:

Tühja kõhu veresuhkur – 4,6 mmol/l

1 tund pärast koormust – 11,11 mmol/l

2 tundi pärast koormust – 10,7 mmol/l

giphy1

Need tulemused tähendavad siis seda, et mul on ametlikult diagnoositud gestatsiooni diabeet ehk rasedusaegne diabeet. Juba hõiskasingi, et rasedus tundub täitsa tore, eks.

Sõber Google andis erinevaid selgitusi ja viiteid selle kohta, mida selline diabeedivorm täpselt tähendab ja mis sellega kaasneb. Näiteks leidsin SELLE lehekülje, kus on rasedusaegsest jälgimisest rohkem juttu.

Gestatsioonidiabeediga (GDM) seotud riskid emale ja lapsele on sarnased riskidega raseduseelse diabeedi korral:
Raseduse katkemine
Enneaegne sünnitus
Preeklampsia
Perinataalne surm, antenataalse surma risk on kõrgeim viimase 4-8 rasedusnädala jooksul
Makrosoomia
Sünnitrauma
Võimalik vajadus sünnituse induktsiooniks või keisrilõikeks
Vastsündinul adaptatsioonihäired
Lapsel hiljem ülekaalulisus ja soodumus süsivesikute ainevahetuse häirete tekkeks

Tundus päris jube, kui ma seda nimekirja läbi töötasin ja juurde uurisin, mida miski asi neist tähendab. Õnneks ämmakas seletas seda natuke leebemale ning tõi välja põhjuse miks enamus neid asju võib tekkida – nimelt võib laps tõsise diabeedi tagajärjel liiga suureks kasvada ning seetõttu ei pruugi ta sünnituskanalist läbi mahtuda, mis omakorda siis võib põhjustada sünnitrauma.

Mis siis edasi nüüd saab?

Kõigepealt on mul vaja neljapäeval minna rasedusaegse diabeedi nõustamisele, kus siis räägitakse toitumisest ning kus määratakse mulle ka oma spetsialistist ämmaemand, kellele ma pean oma veresuhkru mõõtmise tulemusi saatma hakkama. Jah, ma pean ennast regulaarselt ise torkima hakkama ja tulemusi jäädvustama. Iseeneesest on see kindlasti hea teada, aga mulle kogu see nõelapadjaks hakkamise värk väga ei istu. Iga kord kui ma mõtlen sellele kui valus mu käsi pärast 3 nõelatorget on, ei taha ma väga teadagi kui hellaks need näpuotsad lõpuks kisuvad.

Samuti tehakse mulle lisaks 2 ultraheli kontrolli – üks 32. nädalal ja teine 36.nädalal, et Printsi kasvamist ja arengut jälgida. Selle kohta ütles minu ämmakas nii, et kui kõik on normis ja ei ole tulnud mingit suurt kasvuspurti, siis loetakse rasedus taaskord “normaalseks” ning sünnitamiseks valmistumine jätkub tavaliselt. Kui aga täheldatakse kasvamise kiirenemist, siis võib juhtuda a) et sünnitust väga tähtajast üle ei lasta ja kutsutakse esile b) tuleb teha keiser. Hetkel on närv natuke koos, aga ma üritan mitte üle mõelda ja ennast närvi ajada – Printsi jaoks on vaja rahulik püsida ja mitte stressata.

Loodetavasti on mu Erik Orgu toitumiskava piisavalt mitmekesine ja suhkruvaba, et ma mingeid päris imelikke asju sööma hakkama ei pea või täitsa hullunult asju toitumisharjumustest välja jätma. Lihtsalt tuleb nüüd kindlasti jälgida igasuguse rämpsu söömist ja ka šokolaadi ei tohi enam näost sisse ajada.

Eks ma siis jälle kirjutan rohkem kui ma nõustamisel ära olen käinud, sest siis olen kindlasti targem kui praegu. Pöidlad pihku!

One thought on “Ämmaka IV visiit ja GTT tulemused

  1. Pingback: Maagiline Google ehk otsingusõnad, millega siia blogisse on jõutud | Sirle maailm

Leave a Reply

