“Mis siis kui keegi tuttavatest oleks näinud?”

Ma muidu igapäevaselt ausalt telekat ei vaata, sest noh.. Mul hetkel pole mingil põhjusel kanaleid. Pärast seda kui me Starmani endal sisse panime ja ma need “uhkemad” kanalid ära tühistasin, siis ei tule läbi selle antenni üldse enam midagi. Võib olla ma pole piisavalt aktiivselt proovinud, kes teab…

Nii Facebookis, kui Delfis kui ka mõningates blogides mida ma loen on rõkkama löönud äge teema uue TV3 saatesarja “Teismeline Rahaboss” üle. Alguses ma ei saanud pelgalt kommentaare lugedes aru, et mis värk on, kui ainult seda, et sinna veidi kummalised inimesed kokku kogutud. Mõni kommentaar arvas isegi, et see saade ainult tögamiseks tehtud.

Eile võtsin siis selle aja ja vaatasin ka tolle värskelt kuulsaks saanud saate ära ning minu meelest see saate idee kui selline oli päris hea. Teismelised ja noored kipuvad ju tõepoolest raha kõige jaoks tahtma, mõtlemata võib olla selle peale, et perekonnal polegi eriti midagi, mida niiviisi lihtsalt ära kulutada. Selles mõttes ma leian, et see on päris hea harjutus panemaks noori nägema kui palju raha algselt on ja kui palju sellest ära kulub. Näiteks mul endalgi saab see palgapäeva rõõm üpris kiiresti otsa kui arved makstud saavad ja söögiraha kõrvale pandud.

Samas ma leian, et raha väärtust ja selle kaasnevat pingutust võiks lastele juba veidi varasemalt selgitada kui et nende 16nda eluaastani oodata. Isegi kui vanematel on võimalusi oma laste kõiki soove täita, siis minu meelest on normaalne kui laps teeb oma valiku ja õpib mõtlema, et mida tal tegelikult ka vaja on, mitte lihtsalt ei kuhja oma tuba asju täis ja siis elab kui Kivikuningas. Lõppkokkuvõttes tõesti – kellelgi ei kasva kuskil rahapuu.

Mind üllatas veidi selle perekonna dünaamika. Isa on ilmselt koguaeg Norras tööl või kuskil eemal ära ning tavaliselt on rahakott siis ema käes. Taskuraha suurusest ei olnud juttu, kuid nagu näha, siis raha anti nii reiside, šoppamise kui ma ei tea kõik mille jaoks väga vabalt. Olgu, kui on põhjendatud kulutused, siis pole selles ju midagi ebanormaalset. Samas.. Miks on vaja kuus osta 3 uut kleiti? Sellise aja peale ma kujutan ette, et ta kapp on nagunii kleite täis, nii et miks mitte mõningaid eelmisi kanda ja ringi vahetada? Aga siiski.. No kui on võimalusi, siis miks mitte.

Kõige kreisim osa oli minu meelest see, kui palju raha kulub peretütrel Tallinnasse kontserdile minekuks. Piletiraha €100? Pluss veel transport ja muud kulud, kokku umbes €250? Püha jumal! Mis kontsertidel ta käib? Minu meelest kõige kallimad hinnad on kuskil €50-60 kandis. Aga siis.. Selgus tõsiasi, kui peretütre sõbranna sõna võttis. “Välja tegemine pole kunagi probleemiks olnud. Et kui mina ütlen, et mul pole raha, siis Timea ütleb, et tal on ja mul ei jää seetõttu midagi tegemata.” Tõepoolest siis kui tehakse kontsert välja ka oma sõbrannale, siis võib see raha üpris kiiresti kuluda.

Välja tegemine on minu meelest okei – niikaua kuni see tuleb su enda taskust, mitte su vanemate, vanaema või kelle iganes teise. Isegi kui tundub, et vanematel on raha nii palju, et lisaks enda kuludele saab katta ka teiste võrdlemisi suuri kulusid, siis tuleks see enne läbi rääkida, mitte seda iseenesestmõistetavalt võtta. Kui noor inimene käib ise tööl ja tal on oma sissetulek oma töö eest, siis andku aga tuld ja tehku oma rahaga, mida iganes tahab.

Juba see esimene saade pani mind mõtlema selle üle, et kunagi ehk kui ma ise omad lapsed saan, siis tuleb sellised asjad küll üpris varakult selgeks teha. Oskus rahaga majandada on päris tugevaks alustalaks iseseisva elu alustamisel.

Ei saa muidugi mainimata jätta, et Swedbank’i jaoks on kogu see saade päris uhke reklaam. Huvitav, miks sellel ainult 4 osa on?

Haha! Praegu just vaatasin, et 3ndas osas on 15-aastane Sirle, kes on elanud mitmel pool välismaal. Oh well.. Loeks nagu enda kirjeldust, noh peaaegu, kuid koonriks ei pea mind mitte ükski mu tuttav ma arvan 😀

Leave a Reply

